دره رنگین کمان

دره رنگین کمان

جنوب کشورمان و جزایر زیبای آن همیشه مقصد محبوبی برای گردشگران داخلی و خارجی بوده و هست . جدا از جزیره کیش و قشم که از شهرت بیشتری برخوردار هستند. جزایر بسیار جذاب و دیدنی دیگری نیز در این منطقه وجود دارد که در جذب توریست اقبال بالایی دارند . هرمز یکی از این جزایر است که جاذبه های زیاد طبیعی آن باعث شده سر زبان ها بیافتد . برخی جزیره هرمز را به دلیل خاک سرخ و خاصی که دارد مریخ زمین لقب داده اند . اگر عکس هایی که فضانوردان  از سطح مریخ به زمین مخابره میکنند را دیده باشید خودتان این ادعا را تایید میکنید . اوج شگفتی و جذابیت این جزیره در دره رنگین کمان آن نمودار میشود که ما در این مطلب قصد داریم به معرفی این جاذبه ی دیدنی بپردازیم .

با دیدن دره رنگین کمان از نزدیک انگار شاهد یک نقاشی هنرمندانه پر ار رنگ و زیبایی هستید که توسط چیره دست ترین هنرمندان کشیده شده است .

خاک این جزیره طی ۶۰۰ سال ساخته شده و بسیار در اکوسیستم منطقه ارزشمند و مهم است . سنگ های زیبا و فلزی براق موجود در این جزیره نادر و کم نظیر است به گونه ای که بومیان از آن در ساخت صنایع دستی و زیور آلات استفاده میکنند .

هرمز سبک اصیل و بومی خود را تا امروز حفظ کرده و بر خلاف جزایر کیش و قشم از مراکز خرید و بازار های لوکس اشباع نشده است . بنابراین آنچه ازاین جزیره میتوانید به یادگار بخرید و با خود ببرید همان صنایع دستی است .

 

 

دره رنگین کمان کجاست ؟

دره رنگین کمان در استان هرمزگان و جزیره هرمز قرار دارد . در گشت هرمز شما را به جنوب غربی این جزیره میبرند تا از نزدیک از این دره دیدنی و هزار رنگ بازدید کنید .

به علاوه میتوانید از انواع وسایل نقلیه موجود در جزیره مثل موتور های سه چرخ برای رفتن به دره رنگین کمان استفاده کنید .

 

مسیر دسترسی به دره رنگین کمان

برای رفتن به جزیره هرمز و بازدید از دره رنگین کمان دو راه وجود دارد . اول اینکه با هواپیما به بندر عباس بروید و بعد از رسیدن به آنجا از اسکله شهید حقانی و از طریق قایق‌های تندرو به سمت جزیره هرمز سفرتان را از طریق دریا ادامه دهید .

یا اینکه با هواپیما به قشم رفته سپس به اسکله ذاکری بروید تا بعد از ۴۰ دقیقه تا یک ساعت  قایق‌سواری به جزیره هرمز برسید .

 

علت نام گذاری دره رنگین کمان

علت نام گذاری دره رنگین کمان بر این اساس است که به طور کلی جزیره هرمز از طبقات آتشفشانی و رسوبی تشکیل شده که شامل کانی‌‌های مختلف و از همه مهم‌تر نمک می‌شود. این رسوبات و کانی ها بر اساس فرمول شیمیایی و ترکیبات خود هر کدام به رنگی خاص دیده میشوند .

این چند رنگی در دره رنگین کمان به اوج میرسد و کوه ها و دشت های ساخته شده از املاح معدنی و کانی ها به صورت رنگین کمانی چند رنگ نمود میکند .

کوه های اطراف دره انواع رنگ ها از جمله زرد، سفید، قرمز، نارنجی، قهوه‌ای و حتی سبز و طلایی را پیش چشمانتان نقش میزند .

در  دره رنگین کمان ، سه سنگ فلزی به نام‌های مگنتیت، هماتیت و اولیژیست دیده میشود که دارای اکسید آهن هستند. همچنین سنگ فلزی طلایی رنگی به نام پیریت حاوی سولفید آهن نیز در این دره یافت می‌شود که به چشم شیطان معروف است.

 

چرا به دره رنگین کمان برویم ؟

تماشای دره ای رنگارنگ که مانند یک تابلوی نقاشی هنرمندانه است میتواند دلیل کافی و لازم برای رفتن به این منطقه باشد .

رنگین کمانی که به جای آسمان روی زمین کشیده شده و انواع زنگ های خاص را میتوان در آن دید از عجایب خلقت و جاذبه های طبیعی به شمار میرود .

هرکدام از این رنگ ها به دلایل شیمیایی خاصی به وجود آمده . خاک‌های زرد، سیاه، نقره‌ای و سرخ دره رنگین‌کمان جزیره هرمز  از ترکیبات رسوبی و اکسید آهن ساخته شده اند . رنگ‌های  آبی، صورتی، سفید و خاکستری از بقایای مواد مذاب آتشفشانی و سنگ های آذرینی فرسایش شده خلق شده اند .

همچنین سنگ هایی به نام هماتیت، مگنتیت و اولیژیست که دارای اکسید آهن است  به وفور در دره رنگین‌کمان وجود دارد .  سنگ معروف به چشم شیطان نیز سنگی طلایی رنگ است که سولفید آهن دارد و در این جزیره یافت میشود و سبب درخشندگی خاک جزیره شده .

همچنین دو تخته سنگ بسیار بزرگ در این دره وجود دارد که در اثر فرسایش به شکل دو دست رو به آسمان در آمده‌اند که بسیار دیدنی است . هنگام بارندگی آب میان گودال بین دودست جمع میشود و تصویری عجیب را خلق میکند . انگار خداوند باران را بر دستانی که در طلب آب از خاک برآمده هدیه کرده است .

همه ی این خاک ها مصارف خوراکی و دارویی دارند تا آنجا که نوعی نان محلی و ادویه ای خاص توسط بومیان با این خاک ها تولید میشود . در صنعت رنگسازی از خاک این جزیره استفاده میشود .

 

چند نکته در مورد دره رنگین کمان

خاک دره رنگین کمان میتواند لباس شما را رنگی کند  . این دره کاملا بکر و تمیز است پس در تولید زباله و رها کردن آن بسیار مراقب باشید . از خاک این جزیره و دره که هویت اصلی این جاذبه ی گردشگری است به هیچ عنوان با خود نبرید چرا که با این کار صدمه ی بزرگی به اکوسیستم این منطقه وارد میکنید و باعث نابودی ذخایر کانی‌های رنگارنگ هرمز میشوید .

دره رنگین کمان میتواند لوکیشن بسیار جذاب و خاصی برای عکاسی باشد تا عکس هایی کم نطیر و به یاد ماندنی در این منطقه ثبت کنید .

در نزدیکی این دره جاذبه های دیگری نیز وجود دارد که میتوانید از آنها بازدید کنید از جمله :

سواحل زیبای خلیج فارس، غار رنگین‌کمان ،دره تندیس‌ها ، ساحل سرخ ، قلعه پرتغالی‌ها ، ساحل نقره ای ،غار الهه نمک ،موزه دکتر نادعلیان و…

 

 

 

بهترین زمان سفر به دره رنگین کمان

 

همان طور که میدانید هوای مناطق جنوبی کشورمان بسیار گرم و شرجی است بنابراین بهترین زمان سفر به این مناطق و بازدید از جاذبه های آن نیمه دوم سال یعنی پاییز و زمستان میباشد . در واقع به خصوص در زمستان که سایر شهر های ایران سرد و برفی است این جزایر با هوایی معتدل و مطلوب میتواند مقصد بسیار مناسبی برای سفر باشد .

 

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها